Skjult FaceBook tracking ikon Svanemøllen Skybrudstunnel | Skybrudssikring i København

Store dele af København, Gentofte og Gladsaxe er hårdt ramt af oversvømmelser ved kraftig regn eller skybrud. Det vil områdets forsyningsselskaber og kommuner gøre noget ved.

Etableringen af Svanemøllen Skybrudstunnel er et samarbejde på tværs af kommunerne København, Gentofte, Gladsaxe og Frederiksberg for at løse problemer med oversvømmelser i det nordlige hovedstadsområde.

Skybrudstunnelen skal fungere som en motorvej for regnvand under jorden, så områderne hurtigere kan komme af med regnvand og dermed undgå skader og gener i forbindelse med skybrud og kraftig regn. Tunnelen vil kunne rumme godt 100.000m3 – svarende til 15 gange Rundetårn eller 28 olympiske svømmebassiner, og vil dermed også fungere som et stort bassin til at samle overløb op, som ellers vil havne i søer, kanaler og Øresund.  Tunnelen vil på denne måde sikre, at der fremover vil være færre oversvømmelser og overløb til veje og natur fra det eksisterende kloaksystem.

HOFOR står sammen med forsyningsselskabet Novafos for selve anlægsarbejdet, som går i gang, så snart vi har en miljøtilladelse.

Etablering af byggepladser

To af byggepladserne, som skal være på Fiskerihavnen i Nordhavn og ved Ryparken, forventes at blive etableret som noget af det første, når vi har en tilladelse til at gå i gang. Naboer bliver informeret i god tid forinden.

Kort, der viser placeringen af den kommende Svanemøllen Skybrudstunnel
Den røde linje er den kommende Svanemøllen Skybrudstunnel. De sorte prikker er der, hvor der bliver anlagt skakte med byggeplads omkring i anlægsperioden. Den røde stiplede linje er en ledning, der fører vandet tilbage til et eksisterende kloaksystem og videre til renseanlægget Lynetten.

Miljøvurdering af Svanemøllen Skybrudstunnel

Svanemøllen Skybrudstunnel har foretaget en vurdering af konsekvenserne for miljøet, en såkaldt miljøkonsekvensrapport, som er afleveret til de ansvarlige myndigheder (Miljøstyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samt Kystdirektoratet). Tunnelens konsekvenser for miljøet bliver vurderet og vil herefter, sammen med et udkast til miljøtilladelse, komme i offentlig høring inden anlægsarbejdet kan gå i gang.

Når miljøkonsekvensrapporten kommer i offentlig høring, vil borgere og naboer til tunnelen blive inviteret til informationsmøder.

Du kan læse mere om processen for miljøvurderingen på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk/skybrudstunnel.
Her på siden kan du se tidligere idéoplæg til miljøkonsekvensrapporten samt idéoplæg til supplerende høringer.

Se detaljer om placering

På kortet nedenfor kan du se, hvor tunnelen bliver placeret (den røde linje,) og hvor skaktene skal være (de mørke cirkler).

Du kan zoome ind og se præcist, hvilke matrikler der ligger over og omkring tunnelen, samt hvilke matrikler, der ligger i ‘høringsområdet’.

Værd at vide:

  • Svanemøllen Skybrudstunnel er et samarbejde på tværs af kommuner i den nordlige del af hovedstadsområdet for at løse problemer med oversvømmelser. Forsyningsselskaberne HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning arbejder sammen om at anlægge tunnelen.
  • Arbejdet med at anlægge Svanemøllen Skybrudstunnel forventes opstart i 2025, og tunnelen forventes at være færdig og sættes i drift i 2032.
  • Arealer og områder, der bliver inddraget under anlægsarbejdet, bliver reetableret efterfølgende.
  • Sammenlagt 10 kilometer tunnelrør skal fungere som en ny hovedvandvej under jorden, så områderne kan komme af med regnvand og dermed undgå skader og gener i forbindelse med skybrud og kraftig regn.
  • Tunnelrørene bliver i diameter fra 1,8 meter og op til knapt 5 meter.
  • Det store tunnelanlæg kan rumme godt 100.000 m3 vand – det svarer til Rundetårn 15 gange – og vil dermed også fungere som et stort bassin til at samle overløb op, som ellers vil havne i søer, kanaler og Øresund.
  • Hvert år vil der blive pumpet ca. 500.000 m3 vand til renseanlæg frem for at løbe ud i søer, kanaler og hav.
  • Tunnelen anlægges med en gren fra Lygten over Ryparken til Svanemøllen Kaserne og en anden tunnelgren fra Nordkanalen via Dyssegårdsparken og Søholmlund til Svanemøllen Kaserne og derfra videre ud til en pumpestation på spidsen af Nordhavn.

Se tidligere pressemeddelelse

Flydepram hjælper med forarbejde til skybrudstunnel

Tre bygherrer samarbejder

Projektet sker i et samarbejde mellem HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning:

Kontaktinfo Svanemøllen Skybrudstunnel

Hvis du har flere spørgsmål, kan du skrive til os på sst@hofor.dk

Vil du gerne arbejde med skybrudstunnelen?

Læs mere om job i HOFOR på hofor.dk/job

For entreprenører

Få information om markedsdialogen om Svanemøllen Skybrudstunnel (på dansk og engelsk)

Mere baggrund om Svanemøllen Skybrudstunnel

Projektet har været længe undervejs, og der har tidligere været høringer om skybrudstunnelen. Se materialerne her:

2021

Februar 2021: Supplerende idéhøring, miljøkonsekvensrapport for Svanemøllen Skybrudstunnel

2020

Februar 2020: Supplerende idéhøring, miljøkonsekvensrapport for Svanemøllen Skybrudstunnel

2019

Se opsamling af høringssvar om Svanemøllen Skybrudstunnel fra første offentlighedsfase på Miljøstyrelsens hjemmeside
Læs idéoplæg til miljøkonsekvensrapport for Svanemøllen Skybrudstunnel