Skjult FaceBook tracking ikon Spørgsmål og svar om bygas - erhverv - HOFOR

Spørgsmål og svar om bygas – erhverv

Vi har samlet en række af de spørgsmål, I oftest stiller os om bygas.

 

Hvor meget sænkes prisen på bygas for erhvervskunder 1. juli?

Kubikmeterprisen falder fra 3,6 kr. pr. kubikmeter til 3,00 ekskl. afgifter og moms. Det svarer til en reduktion på 16,7 pct.

Se vores priser på bygas for erhvervskunder

 

Hvorfor sænker I prisen på bygas?

Markedspriserne på naturgas og biogas er faldet, og det betyder, at vi kan sænke prisen på bygas igen.

HOFOR tilpasser løbende prisen på bygas. Derfor steg den i 2021-2022. Men siden 1. marts 2023 har HOFOR af flere omgange reduceret bygasprisen for alle kundegrupper.

HOFOR skal ikke tjene på at levere bygas – prisen bliver fastsat, så den dækker de udgifter, der er. Derfor holder vi hele tiden øje med, om vores indtægter passer med de udgifter, vi har.

Se vores priser på bygas for erhvervskunder

 

Kan vi få Fastpris i restauranten?

Det er desværre ikke muligt at blive Fastpriskunde, når man er erhvervskunde. Fastpris er for private, der laver mad hjemme.

Kan jeg som erhvervskunde få glæde af den afdragsordning, som er vedtaget af politikerne?

Folketinget vedtog en såkaldt indefrysningsordning, som gav mulighed for at få en afdragsordning. Indefrysningsordningen dækkede dog ikke bygaskunder, men var begrænset til kunder, der benytter naturgas.


Bliver HOFOR ved med at levere bygas?

Ja, vi bliver ved med at levere bygas, også selvom der lukkes for gassen fra Rusland.

Læs om fremtidens grønne bygas

Indeholder bygas russisk gas?

Vi indkøber naturgas hos en dansk leverandør, der bl.a. efter krav fra os nu er holdt op med at købe gas fra russiske leverandører.

Læs om bygas og russisk gas

Hvordan får vi bygas til virksomheden?

Bygas er billig, og vi arbejder løbende på at gøre den mere CO2-neutral. Læs, hvordan I får bygas i virksomheden.

Læs om, hvordan I får bygas

Kan apparatet bruges til bygas?

Hvis I er i tvivl om et apparat kan bruges til bygas vil vi gerne hjælpe. Som udgangspunkt skal apparatet være mærket.

Læs om gasapparater og mærker

Der er lukket for vores gas, hvad gør vi?

Er der lukket for bygassen, kan det skyldes, at jeres regning ikke er blevet betalt.

Læs om, hvad I kan gøre

Hvordan afsluttes en gasaftale?

Gasmåleren skal tages ned. Drejer det sig om en hel ejendom, skal gasstikledningen fjernes af HOFOR.

Læs om, hvordan I afslutter gasaftalen