20.12.2022
Maskinen, der skal bore første etape af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel under Frederiksberg og Vesterbro i København, er netop blevet døbt og begynder nu sit underjordiske arbejde.
“Jeg døber dig Signe”. Sådan lød ordene fra projektejer Svend Krongaard Hansen fra HOFOR, da han mandag havde æren af at navngive den maskine, som de næste fire måneder skal bore sig gennem undergrunden fra Skt. Jørgens Sø og frem til Halmtorvet. Det sker som led i byggeriet af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, der skal holde det østlige Frederiksberg og Vesterbro fri for oversvømmelser under skybrud.
Dåbsseancen fandt sted ved hjørnet af Gl. Kongevej og Vodroffsvej og blev ledsaget af klapsalver fra projektfolk fra entreprenørerne NCC og SMET og bygherrerne Frederiksberg Forsyning og HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab.
Den der sejrer
At maskinen har fået navnet Signe er ikke en tilfældighed.
– HOFOR har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til deres tunnelboremaskiner og navnet Signe betyder “den der sejrer”, så det synes vi er et navn, der lover godt, siger projektejer Svend Krongaard Hansen fra HOFOR.
Der er også store forventninger til projektet, hvilket afspejlede sig i talerne på dagen.
Beskytter værdier
– En tunnel som den, vi her anlægger, får stor betydning for byens borgerne og brugere, især folk på det østlige Frederiksberg og Vesterbro. Den beskytter værdier og skaber øget tryghed, fordi den er med til at gøre områderne robuste over for skybrud ved at lede skybrudsvandet ud i havnen, lød det fra Rasmus Sielemann Christensen, administrerende direktør i Frederiksberg Forsyning, der var blandt talerne.
Entreprenørerne, der skal udføre tunnelarbejdet, lød også til at være helt klar til at gå i gang.
– Det er en krævende opgave at anlægge en tunnel på en strækning med så stor kompleksitet. Vi skal både bore under store veje, gamle bygninger som Det Ny Teater og meget tæt på Metro-linjen. Men sammen med vores belgiske partner SMET har vi både erfaringerne og kompetencerne fra lignende opgaver, og vi ser frem at løse opgaven, sagde Bjarki Finbogasson, områdedirektør i NCC.
En ordentlig bulderbasse
Den 40 ton tunge maskine og en masse hjælpeudstyr er ankommet fra Belgien med lastbiler og er blevet hejst ned i jorden og rigget til på byggepladsen ved hjørnet af Vodroffsvej/Gl. Kongevej på Frederiksberg.
Ifølge planen skal Signe nu bore sig ca. 8 meter frem om dagen i retning mod Halmtorvet, hvor hun hejses op til maj. Hun vil så have tilbagelagt en 500 meter lang rejse ca. 18 meter nede i jorden.
Næste etape til sommer
– Den anden halvdel af den 1,3 kilometer lange tunnel begynder vi at bore fra Kalvebod Brygge og ind mod Halmtorvet fra sommer og ca. 4 måneder frem. Vi håber at kunne invitere naboer og andre interesserede på besøg i tunnelen, inden den tages i brug, siger Svend Krongaard Hansen
20 kubikmeter vand i sekundet
Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er blandt de største af de mange skybrudssikringsprojekter, der indgår i de overordnede skybrudsplaner for Frederiksberg og i København. Den bliver op til 3 meter i diameter og kan flytte 20 kubikmeter vand i sekundet. En pumpestation ved Kalvebod Brygge skal hjælpe med at pumpe vandet op fra tunnelen og ud i havnen. Begge dele forventes at være klar til brug i 2026.
Fakta:
- Kalvebod Brygge Skybrudstunnel bliver 1,3 kilometer lang og skal være færdig i 2026
- Tunnelrørene løber ca. 18 meter nede i jorden og har en diameter på op til 3 meter
- Tunnelen kan lede 20 kubikmeter vand i sekundet væk fra byen og ud i havnen
- Tunnelen får en tilhørende pumpestation ved Kalvebod Brygge
- Tunnelen kan også i sig selv opbevare meget skybrudsvand, indtil der er plads på renseanlægget
- Det er HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, og Frederiksberg Forsyning, der anlægger tunnelen
- NCC/SMET er entreprenør på projektet
- Niras er rådgiver på projektet
Læs mere om tunnelprojektet på: www.hofor.dk/kalvebodbryggeskybrudstunnel eller
www.frb-forsyning.dk/kalvebodbryggeskybrudstunnel