Hvis der ikke er tryk på det kolde vand, kan det skyldes flere forskellige ting, vi anbefaler derfor, at du i første omgang selv tjekker følgende:
- Perlatorerne på vandhaner og brusehoveder skal renses for kalk og aflejringer med jævne mellemrum. Perlatoren er den lille ”si”, der sidder yderst på vandhanen – skru den af og læg den i eddike.
- Snak med over/underboer og nabo-ejendommene om deres vandtryk for at finde ud af, om problemet findes i hele kvarteret/ejendommen eller kun hos dig.
- Er der lavt vandtryk på alle dine haner, kan det også skyldes, at vi arbejder på ledningerne i dit kvarter – få information om planlagte og akutte lukninger af forsyninger
Hvis alt det er tjekket, og trykket stadig er lavt, så må du søge hjælp:
- Ældre, tilkalkede rør kan i mange tilfælde være årsag til lavt vandtryk. Vi ser ofte rør, som er kalket så meget til, at vandet stort set ikke kan passere. Få en VVS’er – eventuelt via din vicevært, hvis du har den mulighed – til at tjekke dine installationer for at vurdere, om dine vandrør eller jordledningen er kalket til inden du kontakter HOFOR. Såfremt det er konstateret, at det ikke er dine rør der er kalket til, kan du skrive til vandadm@hofor.dk hvor du bedes oplyse telefonnummer til den VVS’er der har foretaget tjek af dine rør.
Eksempel på hvor slemt det kan stå til med kalk i vandrørene:
Tjek Driftsinfo for at få information om planlagte og akutte lukninger af forsyninger
Er du ejer eller lejer i en større ejendom, er det en god idé at kontakte viceværten, der kan tjekke vandinstallationen.